موضوع: "فرهنگی"

آیا هم نشینی باحضرت زهرا(سلام الله علیها) را می خواهید؟

آیا هم نشینی باحضرت زهرا(سلام الله علیها) را می خواهید؟
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) فرمود: خداوند سه گروه از زنان را از عذاب قبر ایمن دارد و با حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) محشور می نماید:
1- زنی که هنگام تنگدستس شوهر صبر کند.
2- زنی که با بد اخلاقی شوهر بسازد
3- زنی که مهرش را به شوهر بی بضاعتش ببخشد.
منبع: تحریر المواعظ العددیه،ص242

اعمال شب جمعه

سنت‌های محلی در ماه مبارک رمضان

کمی توجه به اطراف مهمه ......

رفتم مغازه دیدم نوشته بود اینجا مجهز به دوربین مدار بسته می باشد گفتم دوربین کجاست ؟

اشاره ای  به قاب بالای سرش کرد که نوشته بود :الله 

آیا این بهترین دوربین مدار بسته دنیا نیست ؟

انتخاب اصلح

وظیفه منتظر

 شناخت حجت خدا و امام زمان (علیه السلام): مهم ترین وظیفه ى یك فرد منتظر تلاش براى كسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان (علیه السلام) است; چرا كه انسان بدون شناخت امام و منزلت او نمى تواند وظیفه ى خود را در رابطه ى با او تشخیص دهد. در روایت آمده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة». «هر كس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.»

دیدگاه شیعیان در مورد امام زمان (عج)

دیدگاه شیعیان در مورد امام زمان (عج)

در روایات و احادیث امامان شیعه شب نیمه شعبان از جمله پر فضیلت ترین شب‌ها برای احیا و شب زنده داری، دعا و عبادت است.

در روایتی از امام اول شیعیان درباره خواندن دعای کمیل در این شب آمده‌است:

“قسم به کسی که جان علی در دست اوست همه امور نیک و بدی که بر بندگان جاری می‌شود، از شب نیمه شعبان تا پایان سال، در این شب تقسیم می‌شود. هیچ بنده‌ای نیست که این شب را احیاء دارد و در آن دعای خضر بخواند، مگر آن که دعای او اجابت شود….. بنشین ای کمیل هنگامی که این دعا را حفظ کردی خدا را در هر شب جمعه، یا در هر ماه یک شب، یا یک بار در سال یا حداقل یک بار در طول عمرت، با آن بخوان، که خدا تو را یاری و کفایت می‌کند و تو را روزی می‌دهد، و از آمرزش او برخوردار می‌شوی، ای کمیل به خاطر زمان طولانی که تو با ما همراه بوده‌ای بر ما لازم است که درخواست تو را به بهترین شکل پاسخ دهیم، آنگاه دعا را چنین انشاء فرمود…

همچنین، شیعیان معتقدند خدا در این شب به تعداد موها و پشم‌های چهارپایان بندگانش را از آتش جهنم آزاد می‌کند و زمان‌های مرگ را ثبت و روزی‌های یک سال را تقسیم می‌کند و همه آنچه را که در طول سال واقع می‌شود نازل می‌سازد

منبع:بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۲۸۵، حدیث ۱۰۷.

سی یا سی

امام خمینی ره فرمودند:

باید هوشیار و بیدار و مراقب باشید که سیاست پردازان پیوسته به غرب و شرق با وسوسه شیطانی شما را به سوی این چپاولگران بین المللی نکشنند و با اراده مصمم و فعالیت و پشتکار خود به رفع وابستگی ها قیام کنید. 

اهمیت بصیرت

امام خامنه ای می فرمایند :

نبود بصیرت موجب میشود که انسان مجذوب مواردی شود که واقعاجاذبه ندارند همانند عده ای که مجذوب امریکا هستند در حالی که این مجذوبیت دروغین است. 

 

زیبایی .......

حضرت امیر مومنان علی عیه السلام می فرمایند:

زیبایی زمین به انسان 

زیبایی انسان به عقل

زیبایی عقل به ایمان 

زیبایی ایمان به عمل 

زیبایی عمل به اخلاص 

زیبایی اخلاص به دعا

زیبایی دعا به صلوات 

برمحمد و الش صلوات

یک عمر بندگی

حکم شرعی روز ولینتاین

هدیه دادن در اسلام بسیار سفارش شده است اما متاسفانه در سالهای اخیر برخی اصرار دارند یک فرهنگ غلط غربی را در بین مردم ترویج دهند که اصلا درست نیست، آنچه بیشتر جلب توجه می کند این است که این روز بهانه ای شده برای قبح شکنی ارتباط با نامحرم و ابراز علاقه های نامشروع که شرعا گناه و حرام است!. ترویج چنین کارهایی حتی اگر با قصد و غرضی نباشد باعث می شود در آینده ای نچندان دور جامعه دچار آسیب های جدی اجتماعی از این روابط و دوستی های حرام گردد. قطعا فرجام ارتباط حرام شیرین نخواهد بود!.

 

مطابق نظر آيت الله خامنه ايمطابق نظر آيت الله خامنه اي

«استفتاء اختصاصی سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری»

پرسش: روز والنتاین یا روز عشق و یا روز عشاق در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. آیا جشن گرفتن و برگزاری و ترویج چنین مراسماتی از سمت مسلمانان جایز است؟

پاسخ: در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد، جایز نیست. و حرام است .

منبع: استفتاء سایت هدانا از د

ولادت حضرت زینب مبارک باد

نقش روحانیت در عصر حاضر

برای اینكه جامعه در مسیر خود، جهت صحیحی داشته باشد و دچار انحراف نشود، ضروری است همواره كارشناسان دینی و مذهبی مسیر جامعه را تصحیح كنند و معارف صحیح را در دسترس اجتماع قرار دهند. این مهم وظیفه روحانیت است كه باید نظام ارزشی اسلام را به شكل صحیح به جهانیان عرضه كند؛ نظام اقتصادی، حكومتی، سیاسی و بین‏المللی اسلام و سایر بخش‏های معارف اسلامی را كه تمام شئون زندگی بشر را فرامی‏گیرد.

     وجود اسلام در جامعه به عنوان یك نظام، و یك ایدئولوژی و جهان‏بینی حاكم، مرهون روحانیت است. این قشر اسلام را به خوبی می‏شناسد و می‏تواند به درستی به جامعه معرفی كند. اسلام چیزی نیست كه خود به خود به مردم معرفی شود، بلكه اسلام‏شناسان باید آن را معرفی كنند.2 به دلیل آنكه هر چیزی ارزشمندتر باشد بیشتر مورد دشمنی واقع می‏شود، دشمنی‏های بسیاری با روحانیت صورت می‏گیرد؛ زیرا اهمیت این نهاد برای دشمنان اسلام بیش از هر نهاد دیگری آشكار شده است.

12بهمن روز ورود امام خمینی به ایران

در روز ۱۲ بهمن بزرگترین استقبال در تهران برگزار شد؛ بطوری که طول جمعیت استقبال کننده از خمینی به ۳۳ کیلومتر رسیده بود. در ساعت ۹:۲۷ دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. او پس از ورود به فرودگاه و سخنرانی، طبق برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده بود عازم قبرستان بهشت زهرا شد و در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه ۱۷ که مدفن شهدای انقلاب بود شد و سخنرانی خود را نمود.[باقر عاقلی، صفحهٔ ۱۲۲۷]

آیا می دانید ؟محبوب ترین مردم نزد خداوند کیست ؟........

پيامبر صلي الله عليه و آله: اِنَّ رَبَّـكُمْ واحِدٌ وَ اِنَّ اَباكُمْ واحِدٌ وَ دينَـكُمْ واحِدٌ وَ نَبيَّكُمْ واحِدٌ وَ لافَضْلَ لِعَرَبىٍّ عَلى عَجَمىٍّ وَ لا عَجَمىٍّ عَلى عَرَبىٍّ وَ لا اَحْمَرَ عَلى اَسْوَدَ وَ لا اَسْوَدَ عَلىاَحْمَرَ إلاّ بِالتَّقْوى ؛

 

پروردگار، پدر، دين و پيامبر شما يكى است، هيچ عربى بر غير عرب و هيچ غير عربىبر عرب و هيچ سرخ پوستى بر سياه پوست و هيچ سياه پوستى بر سرخ پوست برترىندارد، جز به تقوا. [كنزالعمال، ح ۵۶۵۵]

درگذشت مرید امام راحل (ره) ، حضرت آیت‌الله سید‌ابراهیم خسروشاهی


ارتحال عالم ربانی، استاد و مربی حوزه‌های علمیه ، خدمتگزار قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام و حضرت حجت (عج)،مظهر تقوی و ذکر و خدمت خالصانه به جامعه، دل‌باخته اسلام و انقلاب اسلامی، مرید امام راحل (ره) و ارادتمند به رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله سید‌ابراهیم خسروشاهی را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة‌الله (عج)، رهبر انقلاب اسلامی (حفظه‌الله) و حوزه‌های علمیه و جامعه دینی تسلیت عرض می نمائیم.

آیا می دانید امید بخش ترین آیه قران کدام است؟

حضرت علی علیه السلام بر جمعی وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: آیا می دانید امید بخش ترین آیه ی قرآن کدام است؟! هرکس به فراخور حال خویش آیه ای را عنوان کرد:

بعضی گفتند: آیه ی «إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ»یعنی خداوند جز شرک، گناهان دیگر را می بخشد.

بعض دیگر بر آن بودند که این آیه است؛ «وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءًا أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللّهَ یَجِدِ اللّهَ غَفُورًا رَحیمًا»یعنی هرکس خلافکار و ظالم باشد ولی استغفار کند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت.

ادامه »

پیام تسلیت مقام معظم رهبری به فداکاران حادثه آتش سوزی

بسمه‌تعالی
حادثه­‌ی دردناک آتش­‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش­‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه­‌ی خطیر شده و در حال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده­‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده میسازد.

در حال حاضر همه­‌ی تلاشها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله­‌ی بعدی است.
از همه مسئولان میخواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده­‌اند کار مجاهدانه­‌ی خود را ادامه دهند و وظیفه­‌ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند.
خداوند کمک فرماید انشاءالله.
 سیدعلی خامنه­‌ای
۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵ 

یا صاحب الزمان، الغوث الامان

وحدت و اتحاد

قرآن کریم:
وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِيعاً و لاتَفَرَّقُوا
همگي به ريسمان الهي چنگ زنيد و پراكنده نشويد
آل عمران ، آيه ۱۰۳ .

اربعین امد و اشکم ز بصر می آید

Image result for ‫اربعین و زینب‬‎

بسیج در نگاه رهبری

هفته بسیج گرامی باد

برمشامم می رسدعطر شهیدان بسیج – مرغ دل پرمی زند سوی گلستان بسیج
یاحسین بن علی، ای سرور آزادگان – روز محشر کن شفاعت از جوانان بسیج
*هفته بسیج گرامی باد*

هفته بسیج گرامی باد

می رسد هر دم به گوشم این صلا
قال مولا : کل ارض کربلا
کیست در میدان فداکاری کند ؟
این حسین عصر را یاری کند ؟
باید از حالا بسیجی تر شویم
بیقرار و بی دل و بی سر شویم
غرق ایمان ، غرقِ در پاکی شویم
مثل مردان خدا خاکی شویم

زینب کبری (س) هم سلالة نبوّت بود و هم در سخن معصوم به اهل علم بودن (عالمة غیر معلّمه) و فرهیختگی ستوده شده

علم لدنّی

علمی که در ذات شخص آفریده شده است و او از کسی فرا نگرفته ،لذا علم لدنّی برتر از علم اکتسابی است، چون از طرف خداوند به صورت مستقیم به برخی انسان‌ها داده می‌شود که شرایط آن را طبق آیة ﴿…وَاتَّقُواْ اللّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ…﴾ (البقره/282) تقوا، تزکیه و تهذیب نفس است تا افاضات الهی حاصل شود. همچنین است آیة ﴿…وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا: و از نزد خود به او (خضر) علم آموختیم﴾ (الکهف/ 65)  از جمله زینب کبری (س) از جنس همان علمی است که به حضرت خضر (ع) افاضه شد امام حسن، علیه‌السّلام، هم خواهر خود را چنین خطاب فرموده است: «خواهرم! حقّا که تو از درخت نبوّت و معدن رسالت هستی» (محمّدی اشتهاردی، 1379: 74).

پیامبر(ص) فرمودند: «عالمان وارثان پیغمبرانند» (عاملی، 1409ق.، ج 27: 79؛ نوری، 1408ق.، ج 17: 299 و قمی، 1414ق.، ج 6: 344). زینب (س) وارث علم و حکمت نبوی و فصاحت علوی بود آنان فلسفة احکام را می‌دانستند و کلام آنان سرشار از حکمت بود که بعضاً آنها را برای افراد تبیین می‌کردند. گاهی از علم به حکمت تعبیر می‌شود؛ مانند آیة ﴿…وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا…: و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانى داده شده است…﴾ (البقره/269). خداوند از علم به حکمت تعبیر فرموده است (طبرسی، 1377، ج 1: 147 و طوسی، بی‌تا، ج 2: 349) و حکمت را سرشار از عظمت و خیر و برکت معرّفی نموده است؛ زیرا که عالم و دانشمند، استوارتر از جاهل می‌اندیشد و گفتار و رفتار او با متانت و استحکام توأم است. در حدیث دیگری از نخستین عالم و معلّم، پیامبر اکرم (ص)، در تکریم مقام علما آمده است: «نزدیکترین مردم به مقام و مرتبت نبوّت، دانشمندان و مجاهدان راه حق هستند» (حسینی علوی، بی‌تا: 46؛ حکیم، بی‌تا: 7؛ آملی،1381: 12 و العاملی، 1409ق.: 85). حال آنکه زینب کبری (س) هم سلالة نبوّت بود و هم در سخن معصوم به اهل علم بودن (عالمة غیر معلّمه) و فرهیختگی ستوده شده است. به علاوه، ایشان در زمرة مجاهدان مذکور در حدیث شریف نبوی هم قرار می‌گیرند؛ زیرا با جان و مال و فرزندانش در راه خدا به دفاع از ولایت پرداخت. در تأیید قرآنی، جایگاه والای ایشان در امر جهاد آیة زیر مورد استناد است: ﴿الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ…: آنها که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقام ایشان نزد خدا برتر است…﴾ (التّوبه/20).جهاد، به کار بستن نهایت درجة قدرت و طاقت است (ر.ک؛ موسوی همدانی، 1374، ج 16: 152). معمولاً اوّلین معنایی که از جهاد در ذهن متبادر می‌شود، مبارزه در میادین جنگ است، امّا این یکی از جنبه‌های جهاد است و گاهی جهاد به‌گونه‌ای است که نیازی به کشیدن شمشیر و جنگیدن نیست.

با توجّه به اینکه حضور زنان مسلمان هنگام جنگ و در صحنه‌های جهادی شکلی متفاوت و در خور شأن یک زن دارد، اُسوه‌های جهادی زنان در صدر اسلام، همچون حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت و پاسداری از سنّت‌های راستین نبوی در مقابل بدعت‌ها و انحراف‌ها از طریق احتجاج و خطبه‌های کوبنده و نهایتاً اظهار نارضایتی و بیزاری (از برخی افراد) در راستای تحقّق اهداف راستین دین خود مبارزه نمودند. زینب کبری(س) هم به تبع از مادر خود به ادامة مبارزه و جهاد در این راه پرداختند.

 علاّمه أسد حیدر ویژگی جهادی زینب کبری (س) را اینگونه بیان می‌کند: «زینب دختر علی (علیهماالسّلام) با ثبات قلب در میدان جهاد ظهور می‌کند… او نقش جهادی خود را قهرمانانه ایفا نمود… او برای رضای خدا و جهاد در راه او، مصایب و سختی‌ها را تحمّل کرد» (بحرانی اصفهانی، 1409ق.، ج 11: 951). همچنین آیت‌اللّه سیّد أبوالقاسم خوئی (ره) جهاد حضرت را اینگونه وصف می‌کند: « به درستی که او شریک برادرش، حسین(ع)، در دفاع از اسلام و جهاد در راه خداست….». (خویی، 1413ق.، ج24: 219). تجسّم جهاد در سیرهای زینبی، به استناد تاریخ و روایات ترک مال و رفاه در زندگی، تقدیم فرزندان، ولایت‌مداری و … است که او را همسنگر حسین (ع) و شریک او در راه عقیده و جهاد او کرده بود. لذا شکل مبارزات جهادی زنان اهل بیت (ع) به‌گونه‌ای بود که با عفّت و شخصیّت آنان هیچ گونه منافاتی نداشته است.

یا زینب کبری

Image result for ‫زینب‬‎

زیارت اربعین ستون ولایت است

امیرمؤمنان (علیه السلام) در تشریح بعثت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «فهدیهم به من الضلالة و أنقذهم بمکانه من الجهالة» ؛ یعنی خداوند به دست پیامبرش مردم را عالِم و عادل کرد.
امام حسین (علیه السلام) نیز که به حساب ملکوت و اتصال نور وجودی، از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است و صاحب ولایت؛ «حسین منّى و أنا من حسین» ، باید مردم را عالم و عادل کند؛ یعنی احکام و دستورها و معارف دین را به آنان بیآموزاند و آنان را اهل عمل کند.
همهٴ اهل بیت (علیهم السلام) این وظیفه را به عهده داشتند و با تدریس، ارشاد، سخنرانی و نوشتن نامه به وظیفهٴ خود عمل می کردند؛ ولی سیدالشهدا (علیه السلام) افزون بر کارهای یاد شده، به سبب یأس از تأثیر اساسی این ابزار در شرایطی قرار گرفت که خون جگر خود را نیز برای نیل به هدف اعطا کرد. تنها آن حضرت (علیه السلام) بود که هم مبارزهٴ فرهنگی و سیاسی و اجتهادی داشت، هم نبرد جهادی.
چنان که در زیارت اربعین آن حضرت می خوانیم: «فأعذر فى الدعا و منح النصح و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» ؛ یعنی آن حضرت (علیه السلام) با اتمام حجت بر خلق، هر عذری را از امت رفع کرد و اندرز و نصیحت آنان را با مهربانی انجام داد و خون پاکش را در راه تو ای خدا نثار کرد تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهی نجات دهد.

منبع:کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی،آیت الله جوادی آملی،ص227

زیارت مخصوصه روز اربعین

شیخ طوسی در تهذیب و مصباح، زیارت مخصوصه روز اربعین را از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است.

 فراز اول: سلام های توصیفی

 السلامُ علی وَلیِّ الله و حبیبه؛     سلام بر ولی و حبیب - دوست – خدا.

 السلامُ عـَلی خلیلِ اللهِ وَ نجیبه؛   سلام و درود بر خلیل و گزیده خدا.

 السلامُ علی صَفیِّ اللهِ و ابن ِ صَفیّـه؛   درود بر برگزیده خدا و پسر انتخاب شده خدا.

 السلامُ علی الحُسین ِ المظلوم الشهید؛    درود بر حسین مظلوم شهید.

 السلامُ علی اسیرِ الکربات و قـَتیلِ العـَبرات؛   سلام بر کسی که اسیر و گرفتار بلایا و اندوه ها شد و کشته برای اشک ها.

در سلام های اولیه زیارت، امام صادق علیه السلام به نوعی اصالت خانوادگی امام حسین علیه السلام را بیان می نماید که ایشان فرزند رسول خدا که حبیب خداست، می باشد. برخی از انبیاء در درگاه الهی با نام خاصی توصیف و معروف شده اند. حضرت ابراهیم علیه السلام با عنوان خلیل الله، حضرت موسی علیه السلام با عنوان کلیم الله، حضرت عیسی علیه السلام با عنوان کلمة الله، حضرت نوح علیه السلام با عنوان نبی الله - که البته ایشان اولین پیامبری بودند که مقام نبوت را به دوش کشیدند- حضرت آدم علیه السلام با عنوان صفوة الله و حضرت محمد صلی الله علیه و آله با عنوان حبیب الله مطرح هستند.

صفحات: 1· 2

آیا می دانید؟

هدیه خمس دارد؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی )می فرمایند:بنا بر احتیاط واجب خمس به آن تعلق می گیرد.

منبع:کتاب سال تبلیغ (گرد آوری و تدوین سید کریم آقامیری )

نماز جمعه به چه صورت خوانده می شود؟

نماز جمعه عبادتی است هم چون نماز های دیگر که در ظهر روز جمعه با شرایطی خاص انجام می شود در فضیلت این نماز همین بس که سوره ای در قران به این نام آمده و در ان جا صریحا مومنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است و در آن آیه امده است . “هنگامی که صدای موذن بلند شد و دعوت به نماز شدی معامله و تجارت را رها ساز و برای انجام این فریضه الهی حاضر شو،که از همه چیز برای شما بهتر است (جمعه ،9)مراد از ذکر در آیه به اتفاق مفسران نماز جمعه است .در روایت نیز آمده است نماز جمعه باعث حرام شدن آتش جهنم است بربدن و موجب تخفیف هول های قیامت و کشیده شدن قلم عفو بر جرائم اعمال گذشته است (نصایح ،ص255)

السلام علیک یا ابا عبدالله

لطفی بنما که خاک پایت گردم

دامن بتکان که تا گدایت گردم

دلتنگ زیارت توام اربابم

من رابه حرم ببر فدایت گردم

از صفات حسنه انسان‏هاى برتر، مقدم داشتن دیگران بر خود

 

از صفات حسنه انسان‏هاى برتر، مقدم داشتن دیگران بر خود است. امام على علیه السلام فرمود:«الایثار اعلى الایمانژ؛ ایثار، بالاترین درجه ایمان است.» و فرمود:«الایثار اعلى الاحسان ایثار برترین احسان است.»

زینب مجلله دراین صفت نیز گوى سبقت را از دیگران ربوده است. او براى حفظ جان دیگران، خطر را به جان مى‏خرد و در تمام صحنه‏ها، دیگران را بر خود مقدم مى‏دارد.

او در ماجراى كربلا حتى از سهمیه آب خویش استفاده نمى‏كرد و آن را نیز به كودكان مى‏داد. در بین راه كوفه و شام، با این كه خود گرسنه و تشنه بود، ایثار را به بند كشیده و آن را شرمنده ساخت. امام زین العابدین علیه السلام مى‏فرماید:«انها كانت تقسم ما یصیبها من الطعام على الاطفال لان القوم كانوا یدفعون لكل واحد منا رغیفاً من الخبز فى الیوم واللیله  عمه‏ام زینب[در مدت اسارت]، غذایى را كه به عنوان سهمیه و جیره مى‏دادند، بین بچه‏ها تقسیم مى‏كرد، چون در هر شبانه روز به هر یك از ما یك قرص نان مى‏دادند.»

او سختى‏ها و تازیانه‏ها را به جان خود مى‏خرید و نمى‏گذاشت‏ بر بازوى كودكان اصابت كند.

منبع:میزان الحكمه، ج‏1، ص‏4.  وریاحین الشریعه، ج‏3، ص‏62

براى حفظ جان كودكانت در بر دشمن

به پیش تازیانه بازوى خود را سپر كردم

زینب زینب زینب

 

زینب زینب زینب کنز حیا زینب کان وفا زینب
زینب زینب زینب کنز حیا زینب کان وفا زینب
زینب زینب زینب درد آشینا زینب غرق بلا زینب ، غرق بلا زینب
غم قهرمانی غم قهرمانی ، زهرا نیشانی ، زهرا نیشانی
ای روح با ایمان ، ای روح با ایمان ، جانیم سنه قوربان ، جانیم سنه قوربان

زینب زینب زینب سرگشته دوران آواره طوفان
زینب زینب زینب حفظ عهد و پیمان شیر شه مردان
زینب زینب زینب محبوبه ای جانان قرآنینه قوربان

صفحات: 1· 2

صفر المظفّر

صَفَر (صفرالخیر یا صفر المظفّر) (به عربی: صَفَر) دومین ماه قمری پس از محرم است. در دوران جاهلیت آن را ناجِر می‌نامیدند. صفر از ریشه «صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست می‌کشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی می‌آوردند و خانه‌ها خالی می‌ماند؛ از این رو به آن صفر گفته‌اند.

ماه صفر به نحوست معروف و مشهور است. برای رفع این نحوست هیچ چیزی بهتر از صدقه دادن و اعیه و استعاذات وارد نشده است.کسی که مایل است از بلاهای نازله در این ماه محفوظ بماند این عمل را انجام دهد.

هر روز ده مرتبه بخواند چنانکه محدث فیض و غیره فرموده یَا شَدِیدَ الْقُوَی وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ.

Image result for ‫ماه صفر‬‎

یازینب

 

 

Image result for ‫حدیث از حضرت زینب‬‎

نمونه زنی است حضرت زینب (س)

السلام علیک یا ابا عبدالله

خطبه حضرت زینب

“ان کذبوا باییه و کانوا بها یستهزئون »آیات خدا و حقایق ثابت را دروغ شمردند و مقدسات دین را به ریشخند گرفتند.
حضرت زینب با اشاره به این آیه در حقیقت ابیاتی که یزید بر زبان راند را به یاد می آورد :
لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل
به این معنا که بنی هاشم و البته منظور او از بنی هاشم رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است به اسم نبوت و رسالت ،شاهی را لوث کردند و بازیچه خود ساختند ،حال آن که نه از آسمان بر او وحی نازل شده و نه از آسمان خبری بدو رسیده بود .
یزید در اینجا نبوت و قرآن و وحی را آشکارا منکر می شود . و آیا کفر و زندیقی جز این است؟از سوی دیگر برخی از مردم به سبب افکار محدودشان ،این گمان را دارند که پیروزی در جنگ،دلیلی برحقانیت طرف پیروز و بطلان عقیده و مرام طرف شکست خورده است. از این رو گمان می کنند که نزد خدای متعال ارج و قربی دارند و به واسطه ی این خیال خام،دچار خود بینی و غرور می شوند و به سبب پیروزی ظاهرشان بر دشمن خوپسندانه گردن کشی می کنند.

منبع:مرحوم آیت الله علامه سید محمد کاظم قزوینی ،زینب کبری از ولایت تا شهادت ،1389،ص280.
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی

توییتر

توییتر یک شبکه اجتماعی است که برای کاربران خود امکان نوشتن و اشتراک گذاری متن های کوتاه را تا حداکثر 140 حرف فراهم می کند .توییتر به وسیله قابلیت هشتگ گذاری برای پیام ها توانایی جلب توجه افکار عمومی نسبت به موضوعی خاص را دارااست .هشتگ  ابزاری است که امکان دسته بندی پیام های کاربران در فضای ابری و نیز تسهیل در دسترسی را برای آنان فراهم می کند . توییتر از نگاه وب گاه الکسا در رتبه 9 جهان قرار دارد . این سایت اما پیش از فیلتر ینگ در ایران حتی تا رتبه 4 از نظر الکسا بالا آمد .پس از فتنه 88 این وب گاه فیلتر شد هم اکنون نیز آمار دقیقی از کاربران ایرانی آن در دسترس نیست. این شبکه در تاریخ 1/1/1385 راه اندازی شد .

یا زینب کبری (س)

امان از دل زینب

عزاداری برای امام حسین علیه السلام

حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.

پس از شهادت امام حسین علیه السلام واحتمالاً در روز یازدهم محرم اهل بیت علیهم السلام درخواست کردند که آن‌ها را از محل قتل شهدا عبور دهند.

راوی می‌گوید: «فوالله لاانی زینب بنت علی علیه السلام تندب الحسین علیه السلام و تنادی بصوت حزین و قلب کئیب: یا محمد صلی علیک ملائکه السماء هذا حسین بالعراء مرمل بالدماء…».

به خدا قسم زینب دختر علی علیه السلام را فراموش نمی‌کنم که با صوتی حزین و قلبی شکسته فریاد می‌کرد ای رسول خدا صلی الله علیه و آله درود فرشتگان خدا بر تو باد این پیکر عریان حسین است که در خون آغشته است.

این کشته فتاده به هامون حسین توست  

این صید دست و پا زده در خون حسین توست

 

 

منبع:

  1. شهید مطهری می نویسد: مجلس عزای حسین علیه السلام را برای اولین بار زینب بر پا کرد». مطهری، پیشین، ج1، ص333.
  2. پرش به بالا قلن بحق الله الا مررتم علی مصرع الحسین. بحرانی، ص302 و سید محسن الامین، پیشین، ص197 و سید بن طاووس، پیشین، ص 158.
  3. پرش به بالا سید بن طاووس، پیشین، ص 188 و ابومخنف، مقتل الحسین، قم، کتابخانه مرعشی نجفی، 1398، ص 203-204 و طبری، پیشین، ج4، ‌ص348.

السلام علیک یا زینب کبری

نتیجه تصویری برای کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

فضائل حضرت زینب(س)

فضائل حضرت زینب(س)

 امام زین العابدین(علیه السلام)، می فرماید:

عمّه ام زینب در طول سفر اسارت از کوفه تا شام، پیوسته نمازهای واجب و مستحب خود را انجام می داد و در بعضی منزل گاه ها می دیدم که ایشان در اثر ضعف و گرسنگی، نماز خود را نشسته می خواند; چراکه سهمیه غذای خود را میان کودکان تقسیم می کرد و دیگر توان ایستادن نداشت.

ارتباط حضرت زینب(علیها السلام) با خداوند آن گونه بود که حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:

«یا اختی لا تنسینی فی نافلة اللیل» 

خواهرم! مرا در نمازهای شب، فراموش نکن.

منبع:ذبیح اللّه محلّاتی، پیشین، ج 3، ص 62.

ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام

 

ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام

1- ایمان راسخ: حضرت عباس علیه السلام به دلیل پرورش در دامان خانواده ای مؤمن و پرهیزکار، به کامل‏ترین مراحل ایمان رسیده و در راه حاکمیت احکام الهی آماده شهادت بود.

2- بصیرت: امام صادق علیه السلام در توصیف صفات حضرت عباس ( علیه السلام) می ‏فرمایند: «خدا رحمت کند عموی ما عباس را، او از بصیرت و ژرف بینی بسیار نافذ و ایمان بسیار استوار برخوردار بود . به همراه اباعبدالله به جهاد پرداخت و در نهایت هم به فیض شهادت نایل آمد.

3- وفاداری: امام صادق علیه السلام با اشاره به نهایت وفاداری علمدار کربلا فرمود: «شهادت می‏ دهم که در برابر جانشین رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) همواره تسلیم بودی … همیشه به جهت‏ خدا وفادار ماندی و لحظه ‏ای از خیرخواهی برای او کوتاهی نکردی …» .

صفحات: 1· 2

رسواکننده سرکشان

 رسواکننده سرکشان

عبیدالله بن زیاد پس از آن که خبر سخنرانی افشاکننده سفیر کربلا را در بازار کوفه دریافت کرد سخت هراسناک شد، چراکه گمان می کرد با کشتن حسین بن علی(ع) و یارانش، به آمال دیرینه اش رسیده است، حتی تصور می کرد فرزندان اسیر ایشان به صورت کبوتران پر و بال شکسته ای در دستش خواهند بود که برای حفظ جان شان آماده هر نوع معامله ای با او خواهند بود اما نطق ملکوتی عقیله بنی هاشم و افشای حقایق کربلا او را از خواب خیالبافانه بیدار کرد. او برای خنثی کردن تأثیر خطبه حضرت(س) با عجله دست به کار شد. از آنجا که اهل جدل بود، تصمیم گرفت اسرا را به حضور بطلبد و با نشان دادن هیبت مجلس شاهانه و سخنان نیشدار و تهدیدآمیز خود، اثر خطابه را در اذهان مردم پاک کند و خود را قهرمان و پیروز و ایشان را مغلوب و شکست خورده جلوه دهد. با این پیش بینی، مجلسی  با شکوه برای ایجاد رعب و وحشت در دل بزرگ قهرمان کربلا ترتیب داد.
ابن زیاد تصور می کرد دختر علی بن ابی طالب(ع) با ترس وارد مجلس می شود و عذر تقصیر می خواهد به جرم خطبه ای که در بازار کوفه ایراد کرده بود، اما مجلس شاهد ورود بانویی شد که کمترین اعتنایی به شکوه ظاهری آن نکرد و بر خلاف انتظار به جایی که از پیش برایش آماده شده بود نرفت و به همراه دیگر اسرا به گوشه ای رفت. چگونگی ورود سفیر کربلا به قدری برای ابن زیاد غیرمنتظره و ناراحت کننده بود که خود را به نفهمی زده و از نزدیکان خویش پرسید: «زنی که با این همه تکبر و غرور بر ما وارد شد کیست؟»
آری حتی گام برداشتن زینب کبری(س) و طریقه لباس پوشیدن ایشان و انتخاب جایگاه نشستن و برتر از همه غرور زنانه بانوی فرزانه بنی هاشم در دربار عبیدالله بن زیاد برای تمام زنان عالم درسی است که چگونه از جلوه های  زنانه خود در راه اهداف الهی و معنوی استفاده کنند.
ناگهان عبیدالله برآشفت و آتش کینه و انتقام از وجود او زبانه کشید و با لحنی اهانت آمیز گفت: «حمد خدای را که شما را رسوا کرد و مردان تان را کشت و دروغ تان را آشکار ساخت.» گرچه سخن گفتن برای زینب، عارفه اهل بیت با فردی چون ابن زیاد ناخوشایند بود اما به ناچار یاوه گویی های او را بی پاسخ نگذاشت و نغمه شوم و کفرآمیز او را در گلو خفه کرد و فرمود: «حمد خدای را که ما را به پیامبرش کرامت بخشید و از آلودگی ها پاک گردانید. پسر زیاد! رسوا نمی شود مگر فاسق و دروغ نمی گوید مگر فاجر و آن چیزی است که ما از آن به دوریم.»
ابن زیاد پرسید: «کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟»
سفیر کربلا با شهامت و شجاعت پاسخ داد: «از خداوند در باره برادرم جز نیکویی و احسان ندیدم. او و یارانش افرادی بودند که خداوند برای آن ها شهادت را مقرر فرمود و آن ها با اختیار خود به سوی جایگاه تعیین شده خود رفتند اما به زودی پروردگار بین تو و آنان در دادگاه عدل خود جمع می کند و در آنجا تو را به محاکمه می کشند. ای فرزند زیاد! در آن روز برای تو جایگاهی است که باید برای دادن جواب آماده باشی، چگونه می توانی این گناه عظیم را پاسخ دهی. ای زاده مرجانه! مادرت به عزایت بنشیند.»

تکلیف مداری بر محور حق

دومین ویژگی حضرت زینب(س) تکلیف مداری بر محور حق است، عصاره همه تعالیم ما یک کلمه یعنی

تکلیف است که همه اولیا و انبیا و اوصیا آمده اند ما را به این تکلیف آشنا کنند، تکلیف یک رابطه طرفینی

بین ما و خداست که ریشه ثبات است، انسانی ثبات پیدا می کند که بر پایه تکلیف زندگی کند و تکلیف

بر محور حق است نه بر محور نفع بنابراین تکلیف همراه با تفکر است.

 منشأ حق، خداست نه ما و نه مردم. مبین حق، دین و ولایت است و هرکس می خواهد تکلیف مدار بر

اساس حق باشد بداندکه نتیجه حق مداری را در قیامت خواهد دید و در دنیا فقط به او آرامش داده

می شود نه آسایش.

صفحات: 1· 2

عبادت و نماز خاشعانه

در منطق قرآن کسانی که در دنیا توانسته باشند خدای متعال را خاشعانه عبادت کنند رهنمود میشوند. بعضی افراد هرچند در دنیا نماز را ترک نمی کنند ولی نماز خواندن آنها دارای ویژگی خشوع نیست و چه بسا این عدم خشوع در نماز تاثیر واقعی بندگی  را در آنها نداشته باشد.

قرآن مجید یكی از ویژگی های مۆمنان رستگار را خشوع در نماز معرفی می نماید:«قَدْ اَفْلَحَ الْمُۆْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ[مومنون/2-1]به تحقیق رستگار شدند مۆمنان، آنان كه در نمازشان خشوع دارن».

” خاشعون” از ماده” خشوع” به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است كه در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى‏شود، و آثارش در بدن ظاهر مى‏گردد.

خواص آب

یکی از خواص آب این است که  کارایی مغز را بالا می برد:اگر یادتان نمی آید که در مقدمه ی این مقاله چه نوشته بود، احتمالاً مغزتان خشک شده است.از آنجا که تقریباً %80 از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند.منطق پشت این مسئله کاملاً واضح است: اگر آن ماده را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می شوید. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است.

در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم ها را حمل می کنند را رقیق می کند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک می کند. وقتی آب بدن کم می شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می بیند.همچنین یکی دیگر از خواص آب این است که،آب باعث از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها در مغز میشود را از بین می برد.

 

خاصیت بندهای جوشن کبیر

برای ختم هر کدام از بندهای دعای جوشن کبیر باید 41 روز هر روز 7 بار خوانده شود.

 بند1: برای زیادی روزی هر روز بخوانید.

 بند 2: برای رهایی از هر مهلکه ای که نمی توانید ار آن خلاص شوید.

 بند3:اگر دشمن زیاد دارید در مقابل آن بخوانید.

 بند 5: برای نزدیکی دل به خدای تبارک وتعالی و انیس و همدم شدن با او.

 بند6: برای خشوع و تواضع پیدا کردن در مقابل خدای تبارک وتعالی.

 بند 7: برای کسب روزی حلال.

 بند 14: برای آرامش کسانی که عصیانگر هستند.

 بند 16: برای راهای از خوف نکیر ومنکر.

 بند 19: برای آسان گذاشتن از پل صراط.

 بند 20: برای حفظ ایمان و از دست ندادن آن.

ادامه »

اعمال ماه محرم

اعمال ماه محرم
شب اول
روز اول
  • روزه گرفتن
  • خواندن دو رکعت نماز و پس از آن خواندن این دعا: اَللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِيمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ يَا ذَخِيرَةَ مَنْ لا ذَخِيرَةَ لَهُ يَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ يَا غِيَاثَ مَنْ لا غِيَاثَ لَهُ يَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ يَا كَنْزَ مَنْ لا كَنْزَ لَهُ يَا حَسَنَ الْبَلاءِ يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ يَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ يَا مُنْقِذَ الْغَرْقَى يَا مُنْجِيَ الْهَلْكَى يَا مُنْعِمُ يَا مُجْمِلُ يَا مُفْضِلُ يَا مُحْسِنُ، أَنْتَ الَّذِي سَجَدَ لَكَ سَوَادُ اللَّيْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِيُّ الْمَاءِ وَ حَفِيفُ الشَّجَرِ يَا اللَّهُ لا شَرِيكَ لَكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْرا مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لا يَعْلَمُونَ وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِمَا يَقُولُونَ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
شب دهم
  • خواندن صد ركعت نماز در هر ركعت پس از سوره حمد سه مرتبه سوره توحید، و پس از صد رکعت این ذکر را بگوید: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
  • خواندن چهار ركعت نماز در آخر شب در هر ركعت پس از سوره حمد، هر كدام از آية الكرسى و سوره‏ هاى توحيد، فلق و ناس را ده مرتبه بخواند و پس از اتمام نماز، صد مرتبه سوره توحيد.
روز دهم (عاشورا)
  • ذکر مصیبت و عزاداری برای شهادت امام حسین (ع)
  • خواندن زیارت عاشورا
  • گفتن: أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ [عَلَيْهِ‏] السَّلامُ، به دیگر مومنان.
  • گفتن هزار مرتبه: اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ
  • خواندن زیارت وارث
روز بیست و یکم

 

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام

عالم همه قطره و درياست حسين ،

خوبان همه بنده و مولاست حسين ،

ترسم كه شفاعت كند از قاتل خويش ،

از بس كه كَرَم دارد و آقاست حسين