موضوع: "شهادت"

والدین و موعظه فرزندان

والدین و موعظه فرزندان

هرچند روش غیر مستقیم و زبان عمل از زبان گفتارنافذتر است و معصومان(علیهم السلام) بیش از آنچه می گفتند با کردار خود، مردم را ارشاد می کردند; ولی پند مستقیم نیز در سیره آنها بسیار مشاهده می شود.

امام کاظم(ع) بعضی از فرزندانش را چنین اندرز می دهد: فرزندم! بپرهیز ازاینکه خداوند تو را در گناهی که از آن نهی ات کرده، ببیند; بپرهیز از اینکه پروردگار تو را از اطاعتی که بدان فرمانت داده، دور مشاهده کند. بر تو بادبه تلاش و کوشش. هرگز خود را از کوتاهی در عبادت خداوند تهی مشمار; زیراخداوند چنان که شایسته است عبادت نمی شود; و از مزاح بپرهیز که نور ایمانت رامی برد و تو را سبک می سازد; و از اندوه و کسالت دور باش، که از بهره دنیا وآخرتت جلوگیری می کنند

منبع:تحف العقول، ص 306.

حضرت زینب بانویی است....

  امام سجاد علیه السلام راجع به زینب كبری سلام الله علیها كه به گفته ابن عباس عقیله بنی هاشم بود. فرموده‌اند:

« أنت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمة.»

این كه حضرت زینب سلام الله علیها بانویی باشند كه بدون تعلیم، عالم باشند یعنی چه ؟! این مسأله ای نیست كه به سادگی بتوان از كنار آن عبور كرد این یعنی كه علوم و دانش های وی از سنخ دانشها و دانسته های بشری نیست، از نوع تعلیم و حفظ و یادگیری نیست تا دچار خطا و یا فراموشی بشود بلكه از نوع الهام و سخن گفتن ملائكه است كه فقط برای قدیسین و صدیقین رخ می‌داده. از قبیل آنچه كه برای جناب مریم علیهاالسلام رخ داده، و بالاتر از آن مثل آن چه كه برای فاطمه زهرا علیهاالسلام رخ داده است.

منبع:

-مقاتل الطالبیین ج7ص113 .
- عوالم ص370 .
 سوره آل عمران آیات 42 تا 47 .

تکلیف مداری بر محور حق

دومین ویژگی حضرت زینب(س) تکلیف مداری بر محور حق است، عصاره همه تعالیم ما یک کلمه یعنی

تکلیف است که همه اولیا و انبیا و اوصیا آمده اند ما را به این تکلیف آشنا کنند، تکلیف یک رابطه طرفینی

بین ما و خداست که ریشه ثبات است، انسانی ثبات پیدا می کند که بر پایه تکلیف زندگی کند و تکلیف

بر محور حق است نه بر محور نفع بنابراین تکلیف همراه با تفکر است.

 منشأ حق، خداست نه ما و نه مردم. مبین حق، دین و ولایت است و هرکس می خواهد تکلیف مدار بر

اساس حق باشد بداندکه نتیجه حق مداری را در قیامت خواهد دید و در دنیا فقط به او آرامش داده

می شود نه آسایش.

صفحات: 1· 2

حضرت زینب‌(س) پیام‌رسان عاشورا،

 

حضرت زینب‌(س) پیام‌رسان عاشورا،

 موقعیت شناسی و بصیرت حضرت زینب(س)، جلوه‌های حماسه آفرینی و ایثارگری حضرت زینب در حماسه عاشورا، نقش سخنرانی‌های آتشین حضرت زینب در روشنگری و زنده نگاه داشتن پیام عاشورا، الگو‌های اخلاقی، عبادی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی و خانه داری حضرت زینب‌(س) برای نسل‌های حال و آینده و تاثیر الگو‌گیری زنان ایرانی از حضرت زینب‌(س) در طول هشت سال دفاع مقدس است.

قیام سیدالشهدا الهام بخش و سرمشق برای همه جوامع

قیام سیدالشهدا الهام بخش و سرمشق برای همه جوامع است. جامعه ای که با مکتب حسینی زیست کند از ویژگی هایی برخوردار می شود که در آن اخلاق و فضیلت به اوج می رسد. اصلاً رمز ماندگاری عاشورا در همین چیرگی اخلاق بر بی اخلاقی، چیرگی منطق بر بی منطقی، چیرگی فرهنگ بر بی فرهنگی، چیرگی آزادگی بر اسارت، چیرگی عدالت بر تبعیض و پیروزی خون بر شمشیر است.
اکنون که چهره کوچه های شهر به احترام سالار شهیدان و حماسه جاوید عاشورا سیاهپوش شده و عزاداری و زنده نگهداشتن نهضت حسینی مهم ترین اولویت مردم است، باید در خلوت خود به این سؤال پاسخ دهیم که آیا عملکردمان نیز با سیره و منش امام حسین(ع) نسبتی دارد یا عشق ما به آن امام همام تنها در ظواهر خلاصه می شود؟ اگر از چشمه جوشان سراسر کمال و اخلاق عاشورا جرعه ای نصیب مان شود، آنگاه کاری شایسته کرده ایم.

رحلت جانسوز امام خمینی (ره ) تسلیت

گل  رفت و شمیم  خوشش اینجاست هنوز

بلبل به هوای گل چه شیداست هنوز

رفتی ز جهان اگر چه ای روح خدا

لیکن علم مهر تو برپاست هنوز

رحلت جانسوز امام خمینی (ره ) تسلیت باد.

گل زهرا و حیدر ،شده از غصه پرپر

 نه تنها زینب از دین یاوری کرد

                      به همت کاروان را رهبری کرد


                                                    به دوران اسارت با یتیمان


                                                                            نوازشها به مهر مادری کرد

تسلیت برعموم مسلمین

شهادت پیشوای دهم شیعیان،امام هادی (علیه السلام) بر عموم تسلیت

برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام در زمان  امامت

امام هادی علیه السلام با این که شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد. از مهمترین فعالیت‌های ایشان این بود که به مردم از راه‌های گوناگون آگاهی داده و منصب امامت  و مقام علمی خود را در طی سخنان خویش و در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های علمی، آشکار کرده و تثبیت کنند. همچنین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس را تبیین می‌کردند. یکی دیگر از محورهای فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود. البته ایشان با نهایت احتیاط  و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر می‌فرمودند.